Thursday, August 23, 2007



آستارا جز لاینفک آذربایجان
-------------------------------------------------------------------------------
واحید قاراباغلی
-------------------------------------------------------------------------------
الحاق آستارا به آذربایجان ( استان اردبیل) همواره از خواستهای بحق و عمومی مردم آستارا و اردبیل، بعد از استان شدن اردبیل بوده و است، که لازم استدر این راستا تصمیمات لازمه از طرف وزارت کشور و هیات دولت اخذ شود.

آستارا همواره یکی از مهمترین مناطق در جغرافیای منطقه ای آذربایجان بوده و می باشد. اما از آنجا که چند دهه پیش بطور موقت در تقسیمات کشوری، به جزء شهری استان گیلان درآمده است.

شهرآستارا که قبل از الحاق به استان گیلان جزو بخشهای تابعه شهرستان اردبیل، استان آذربایجان (شرقی) بوده و حتی شناسنامه اهالی آستارا در آن زمان با عنوان حوزه 5 شهری اردبیل صادر شده است. در آن زمان به دلیل وجود گردنه های خطرناک حیران، صائین و شبلی تردد مردم آستارا به مرکز استان (تبریز) بسیار مشکل بود، لذا وزارت کشور تصمیم گرفت برای اینکه مردم آستارا در مراجعه به مرکز استان در اثر عبور از گردنه های فوق با خطر جانی مواجه نشوند.موقتا” آستارا را که جزو بخشهای تابع شهرستان اردبیل بوده از اردبیل منتزع و به استان گیلان الحاق نمایند.

حال با استان شدن اردبیل و با استناد به شاخص های مورد تاکید در تقسیمات کشوری فاصله شهرستان آستارا تا مرکز استان اردبیل 75 کیلومتر و مرکز استان گیلان 210 کیلومتر می باشد.
مردم اردبیل و آستارا با تکیه و تاکید بر شاخص های قانونی معتقدند که آستارا باید به استان اردبیل (آذربایجان) ملحق شود. هردو (اردبیل و آستارا) دارای فرهنگ، قومیت، آداب و رسوم آذربایجانی هستند. هر دو دارای یک زبان یعنی ترکی آذربایجانی هستند. که از جز مواردی هستند که در تقسیمات کشوری به آنها توجه خاصی می شود.

علاوه بر این موارد اکثر مراودات اقتصادی و تجاری روزمره مردم شهر آستارا و بالعکس اردبیل (مغان ، گمرک بیله سوار و…)بدلیل نزدیکی و ارزانی کالاها با یکدیگر صورت می گیرد، گذشته از اینها مردم آستارا و اطراف آن امکان بیان مشکلات بهداشتی و درمانی خود به زبان ترکی بیشتر به اردبیل مراجعه می کنند.

حضور انبوه مردم اردبیل در بیشتر ایام هفته مخصوصا” روزهای تعطیلی و جمعه در مناطق گردشگری توریستی آستارا بخصوص در مناطق جنگلی و کنار دریا و بازارچه مرزی هستند. و حضور مردم آستارا با هدف گردشگری و استفاده از آبهای معدنی مخصوصا” سرعین، سردابه، شابیل…به استان اردیبل( آذربایجان) مراجعت می کنند.

همه این موارد نشاندهنده پیوند عمیق معنوی،فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در منطقه می باشد که باید در تقسیمات کشوری مورد توجه قرار گیرد.

درخواست مردم آستارا و اردبیل با توجه به مستندات قانونی از جمله تبصره 10 ماده 9 و مواد 10 و 13 قانون تعاریف و تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 مجلس شورای اسلامی رسیده است که دقیقا” منطبق بر قانون و درخواست مشروع مردم شهرستان آستارا و اردبیل می باشد.
علاوه بر این موارد بازگشت آستارا به استان آردبیل(آذربایجان) در واقع بازگشت به یک پیوند با سابقه و ریشه دار تاریخی است.

الحاق مجدد شهرستان آستارا به آذربایجان(اردبیل) منافع اقتصادی نیز برای استان ما (آذربایجان – اردبیل) به همراه خواهد داشت، استان اردبیل به آبهای دریایی دست می یابد. با کشورهای حوزه دریای خزر روابط اقتصادی و تجاری برقرار می کند.

منافع حاصل از درآمد بازار مشترک و گمرک، و در نهایت آستارا با استعدادهای بالقوه کشاورزی و دامداری که دارد منطقه ما را در مسیر توسعه صنعت و گردشگری قرار داده و شتاب توسعه استان را چند برابر خواهد کرد.

پس بر نمایندگان استانهای آذربایجان و اصحاب قلم و مطبوعات است که با جسارت از این خواست عمومی و بحق مردم استان اردبیل(آذربایجان)و آستارا حمایت کنند.

منبع:

اردبیل-هفته نامه یاشیل مغان- سال سوم- شماره 59- شنبه20 اسفند 1384 – ص7-آستارا جز لا ینفک آذربایجان/ واحید قاراباغلی

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home