Sunday, February 18, 2007



درس آموزي تركيه از ما
-------------------------------------------------------------------------------
علي دده بيگلو
-------------------------------------------------------------------------------
دوست عزيزي بنام اميد بهروزي نوشته اي در باره استعفاي وزير سوسيال دمكرات تركيه اسماعيل جم نوشته است و درپايان اظهار اميدواري كرده است كه ما از تركيه و تركيه از ما درس آموزي كند. حقيقت اين است كه درس آموزي خودمان را از تركيه فهميدم ولي درس آموزي تركيه از ما را نفهميدم

تركيه اي كه اقلا از روز به قدرت رسيدن آتاترك با عزم راسخ در راه ايجاد دولتي دنيوي و لاييك و جدا كردن دين از امور دولت و آلت دست نكردن دين توسط روحانيون مبارزه اي سخت را آغاز كرده و در اين راه بيش از هر دولت مسلمان ديگري موفق بوده, از ايران كه تحت حكومت عقب مانده ترين قشر فرهنگي و اجتماعي جامعه يعني طالبها و ملاها اداره مي شود, و هنوز بحث مي كند كه چه نوع بنيادگرايي قشگتر است ولايت فقيهي, مجاهديني, ملي مذهبي ويا گفتگوي تمدني اش, درس بگيرد؟

يا تركيه اي كه حتي به صورت دست وپا شكسته در راه نهادينه كردن دموكراسي و حقوق فردي و اجتماعي شهروندان در كشور خود, گاهي يواش گاهي سريع ولي به هر حال حال هميشه به جلو در حال راه پيمايي است از دولت ايران كه مردمش حتي حق آزادي انتخاب آنچه بايد بخورند يا بنوشند يا بپوشند ندارد درس بگيرد؟

يا تركيه اي كه بيش از 80 سال است كه برابري زن و مرد را به طور رسمي شناخته از دولتي كه دختران 9 ساله را بالغ شمرده خريد و فروش و بردگي آنها به رسميت شناخته شهروندان زن و مرد خودش را با سنگسار غيرانساني زجر كش مي كند درس بگيرد؟

يا تركيه اي كه 15 سال است هيچ حكم اعدامي را اجرا نكرده و در حال لغو رسمي آن است از دولتي كه تبعه خود را هر روز در ملا عام با تريلر آنهم در پايتخت به دار مي آويزد و هر سال قهرمان اجراي حكم اعدام شهروندان خود در جهان مي شود درس بگيرد؟

يا تركيه اي كه نه نفت و نه گاز دارد با اينهمه از لحاظ كشاورزي و دامپروي خودكفا ست و در آمد سرانه اش هزار دلار بيشتر از ايران است, از ايران كه ثروتمند نفت وگاز است ولي مردمش در فقر و فاقه بسر ميبرند واز ناچاري مردانش براي كارگري وزنانش براي خودفروشي حتي به كشورهاي همسايه سرازير مي شوند درس بگيرد؟

يا تركيه اي كه به هرحال احزاب سياسي از راست و چپ وجود دارند و به طور متناوب به حاكميت ميرسند و آزادي مطبوعات و تجمع و تشكل هر چند عقب تراز ا روپا وجود دارد از ايران كه حتي يك حزب آزاد واقعي چپ يا راست ويا مطبوعات آزاد ندارد, قهرمان توقيف روزنامه ها درجهان است و خود مذهبي هاش هم به علت انتقاد از روحانيت تكفير مي شوند درس آموزي كند؟

در خاتمه يادآوري ميكنم كه همان طور كه 900 سال پيش كاروان فراريان و پناهندگان بدبخت و بي چاره از ايران و افغانستان و عراق به آسياي صغير يعني تركيه امروزي روان بود كه مولوي تنها يكي از آنهاست, امروز هم سدها هزار ايراني و عراقي و افغانستاني بدبخت و مظلوم از دست حكومتهاي فاشيست و ظالم خود به تركيه پناه مي آورند. سالها قبل طبق يك آماررسمي تنها از ايران حدود يك ميليون فراري و پناهنده ومهاجر و غيره در تركيه بود. طي 900 سال گذشته اين ايراني ها بودند كه هيچ درس آموزي نكرده اند چون كه همان وضعيت ادامه دارد و همه از ايران به تركيه فرار ميكنند و كسي از تركيه به ايران فرار نمي كند.
.
در اين شرايط البته تركيه مي تواند از ايران درس آموزي بكند آن هم به اين شكل كه تدابيري اتخاذ كند كه لااقل به حال و روز ايران نيفتد. . به نظر ميرسد كه تركيه درسي را كه بايد گرفته, ما به فكر خودمان باشيم كه قابليت درس گرفتن را كم كم از دست ندهيم آنهم اگر عمري باشد

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home